تهدید سکولاریسم برای منشور روحانیت: چالش‌ها و راه‌حل‌ها

2024 فوریه 23

این عکس یک آقای بزرگ است که در مدرسه داره حرف می‌زنه و داره مطلبی می‌خونه. اون می‌گه که باید در مدرسه‌ها دین خوب یاد بگیرن. و اون می‌گه کسانی هستن که دین رو دوست ندارن و مدرسه‌ها رو از دین جدا می‌کنن. ما باید به دین احترام بذاریم و معتقد باشیم که دین مهمه.

به گزارش تاپ طنز، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در مطلبی با عنوان خطر سکولاریسم حوزوی در «منشور روحانیت» در کانال خود در ایتا نوشت:
امروز (۳ اسفند) مصادف با سالروز صدور منشور روحانیت از سوی امام خمینی ره در سال ۱۳۶۷ است. منشوری که معتقدم باید در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شد. و البته هنوز هم دیر نشده است.
در بخشی از این منشور چنین می‌خوانیم:
«در حوزه‏ های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده‌ای با ژست مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می ‏زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس‌نمایان احمق در حوزه‏‌های علمیه کم نیست.
طلاب عزیز لحظه‏‌ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام امریکایی‌اند و دشمن رسول اللَّه. … خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است. وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست [و] حکومت دخالت نماید، حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد.»
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

در این عنوان به مخاطراتی که سکولاریسم حوزوی در “منشور روحانیت” ممکن است ایجاد کند، اشاره شده است. سکولاریسم حوزوی به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن نهادهای مذهبی و حوزوی تحت تأثیر و تحت فشار جریان‌ها و ایدئولوژی‌های سکولار قرار بگیرند و این می‌تواند باورها و اصول مذهبی را تخریب کرده و تضییع کند و به چالش بکشاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related
شگفتی‌های نخلستان‌های بوشهر: زیبایی و شکوه در آغوش خزانات طبیعت قلعه رودخان: حصنی افسانه‌ای پر از زیبایی شادی کودکان فلسطینی پس از یافتن قطره‌ای از آرامش + فیلم نبرد مرزبانان آمریکایی با مهاجرین غیرقانونی: وضعیت نگران کننده و راه‌های درمان ۔ آمادگی ملت ایران پس از آموزش ۱۴۰۰ ساله از اهل‌بیت (ع) + ویدیو
Categories
Hashtag
آمریکا اخبار حوادث اخبار سلامتی ارتش رژیم صهیونیستی اسامه حمدان اسرائیل اسراییل الهلال الهلال عربستان امریکا انتخابات انتخابات 1402 انتخابات مجلس انگلیس اوکراین ایالات متحده آمریکا تل آویو جنبش حماس جنگ روسیه و اوکراین جنگ غزه جو بایدن حزب الله لبنان حماس حوادث روسیه رژیم صهیونیستی ستاد انتخابات کشور سلامت سپاهان صهیونیست طوفان الاقصی عملیات طوفان الاقصی غزه فرانسه فلسطین فوتبال قانون انتخابات لیگ قهرمانان آسیا مسجدالاقصی مسکو مصر مقاومت فلسطین ناتو واشنگتن کاخ سفید